Elektro mobilność coraz śmielej wkracza na polski rynek motoryzacyjny. Stacje ładowania samochodów elektrycznych może jeszcze nie są tak popularne jak zwykłe stacje benzynowe, ale już teraz można podróżować po całym kraju bez obaw że w akumulatorach zabraknie prądu. Szybkie ładowanie pozwala uzupełnić zasięg o kilkaset kilometrów w czasie jaki jest potrzebny na wypicie dużej kawy.
Przyjrzyjmy się zatem na czym polega ładowanie samochodów elektrycznych. Co powinniśmy wiedzieć zanim kupimy swoje pierwsze auto elektryczne i zajedziemy na stację ładowania.
Rodzaje kabli do ładowania samochodów elektrycznych
Walka o stworzenie jednego typu złącza do ładowania samochodów elektrycznych toczy się już od dłuższego czasu. Podobnie jak w przypadku wielu innych technologii, dążenie do unifikacji staje się coraz silniejsze w miarę jak wkraczamy w erę, w której coraz więcej ludzi rezygnuje z paliw kopalnych na rzecz akumulatorów, które nie produkują gazów cieplarnianych, jeśli są prawidłowo używane.
W chwili obecnej najczęściej spotykane kable do ładowania samochodów elektrycznych to:
Type 2
Standard Unii Europejskiej dla ładowarek do samochodów elektrycznych. To złącze obsługuje zarówno ładowanie AC jak i DC pojazdów. Type 2 jest obecnie używane we wszystkich samochodach sprzedawanych na terenie UE, jak również w samochodach azjatyckich/amerykańskich marek takich jak Toyota Prius czy Tesla na rynek UE.
Zdecydowana większość obecnie produkowanych samochodów elektrycznych jest wyposażona w złącze Type2. Takie wtyczki posiadają modele takich marek jak między innymi Mercedes, BMW, Volvo, europejska Tesla i Renault.
Kabel typu 2 (przeznaczony dla pojazdów ze standardową dwubiegunową wtyczką) jest niezbędnym elementem podczas każdej podróży samochodem elektrycznym. Możliwość ładowania auta elektrycznego na publicznych stacjach ładowania sprawi, że nigdy nie zabraknie Ci prądu, nawet podczas długich tras czy zwiedzania różnych regionów. Większość z publicznie dostępnych i komercyjnych, szybkich ładowarek samochodów elektrycznych jest wyposażona w złącza Type 2.
Kabel typu 2 dostarcza prąd zmienny do samochodu, podczas gdy bateria w środku używa prądu stałego. Oznacza to, że musimy wziąć pod uwagę, jak mocna jest nasza ładowarka, kiedy próbujemy naładować ją ponownie z powodu tej różnicy w źródłach zasilania i poziomach napięcia między nimi.
Samochody elektryczne wyposażone w złącze Type 2
- Audi A3 e-tron, Q7 e-tron
- BMW 225e, 328e, 330e, 40e
- BMW i3, i8,
- Porsche Cayenne S E-HYBRID, Panamera S PHEV
- Mercedes B Class Electric, C350e PHEV, GLE 500e, S500 PHEV, SLS EV
- Mercedes Vito E-CellNissan
- Tesla Model 3, Model S, Model X
- Volvo V60 PHEV, XC90 PHEV
- VW ID 3, ID4, e-Golf, VW e-up!
- Skoda CITIGO-e, eNYAQ
- Nissan Leaf 2018-
- Opel Corsa-e
- Renault Zoe
- Opel Corsa-e
- Smart Electric Drive
Type 1
Type 1 jest standardem dla gniazdek aut elektrycznych bardzo popularnym w Ameryce Północnej i w starszych europejskich i azjatyckich samochodach elektrycznych . Może ona ładować do 19.2 kW, ale tylko z wykorzystaniem prądu zmiennego.
Samochody elektryczne wyposażone w złącze Type 1
- Chevrolet Volt,
- Ford Focus Electric, C-Max Energi,
- Nissan Leaf -2017, NV200 SE Van,
- Opel Ampera
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Fiat 500e
Rzadziej spotykane kable do ładowania samochodów elektrycznych to:
- CHAdeMO jest standardem dla gniazdek ładowania samochodów elektrycznych, które można znaleźć w azjatyckich samochodach. Złącze to pozwala na ładowanie pojazdu prądem stałym o mocy do 62 kW, co czyni je idealnym rozwiązaniem dla długodystansowych podróży lub szybkiego ładowania na ulicach miast, gdzie w pobliżu znajduje się wiele budynków zapewniających dostęp do gniazdek elektrycznych.
- Zastrzeżone przez Teslę złącze ładowania nie jest kompatybilne z innymi rozwiązaniami. Nie dotyczy to jednak samochodów sprzedawanych poza USA, ponieważ mają one wtyczkę Typu 2.
Jak długo ładuje się samochód elektryczny?
Ładowanie auta elektrycznego z wykorzystaniem prądu zmiennego
Ładowarki przenośne, ładowarki ścienne (Wallbox) oraz darmowe stacje ładowania, których używamy do ładowania naszych samochodów elektrycznych, różnią się od siebie szybkością i sprawnością ładowania akumulatorów.
Moc wyjściowa jednofazowej 230-woltowej przenośnej ładowarki domowej zwykle nie przekracza 2-3kW, podczas gdy 3-fazowy Wallbox może dostarczyć do 22 kW.
Czas potrzebny na naładowanie baterii zależy od tego, jak często używasz swojego samochodu i jaka ładowarka będzie do tego wykorzystana. Bateria o pojemności 50kWh może potrzebować nawet 21 godzin jeśli będzie wykorzystana ładowarka przenośna, ale tylko 4 i pół, gdy jest ładowana przez 3-fazowe Wallboxy, które skracają proces ładowania również dla tych, którzy jeżdżą samochodami elektrycznymi.
Różnicę w szybkości ładowania baterii w samochodzie elektrycznym widać na poniższych przykładach.
Volkswagen ID.3 o pojemności baterii – 62 kWh
- Czas ładowania ładowarką o mocy 3.6 kW –18 h 30 minut
- Czas ładowania ładowarką o mocy 7.4 kW – 9 h 15 minut
- Czas ładowania ładowarką o mocy 11 kW – 6 h 15 minut
Nissan Leaf o pojemności baterii – 40 kWh
- Czas ładowania ładowarką o mocy 3.6 kW – 11 h 45 minut
- Czas ładowania ładowarką o mocy 6.6 kW – 6 h 30 minut
Ładowanie auta elektrycznego z wykorzystaniem prądu stałego
Komercyjne ładowarki aut elektrycznych są znacznie szybszym sposobem na uzupełnienie energii w baterii trakcyjne. Mogą one naładować przeciętną baterię 50 kWh od 0-50% pojemności, czasami w czasie krótszym niż 30 minut, ale zazwyczaj w czasie niecałych dwóch godzin. Minusem jest jednak to, że tego typu ładowarki kosztują kilka razy więcej niż ładowanie za pomocą Wallbox w domowych warunkach.
Koszt ładowania samochodu elektrycznego w domu
Ładowarka przenośna lub Wallbox wykorzystują prąd zmienny który płynie w domowych gniazdkach elektrycznych. Są to więc takie same urządzenia jak pralka, lodówka, pompa ciepła czy płyta indukcyjna. Kosz naładowania samochodu elektrycznego może się znacząco różnić jeśli wykorzystamy korzystną taryfę lub skorzystamy z prądu wyprodukowanego z fotowoltaiki.
Najtańszym sposobem na naładowanie samochodu elektrycznego jest wykorzystanie właśnie własnego prądu. Odpowiednio powiększona instalacja fotowotlaiczna jest z stanie wyprodukować odpowiednią ilość prądu aby naładować samochód elektryczny.
Prosumenci którzy korzystają z tak zwanych starych zasad, czyli bilansowania 80% mogą w dowolnym momencie odebrać nadprodukcję energii. Czyli wystarczy przewymiarować instalację fotowoltaiczną przeważnie o 2-4 kWp aby zapewnić sobie darmowy prąd do samochodu elektrycznego przez cały rok.
Nowe zasady bilansowania są mniej korzystne i bardziej opłacalne jest natychmiastowe zużycie energii wytworzonej z fotowoltaiki. I tu po raz kolejny samochód elektryczny okazuje się bardzo dobrym rozwiązaniem. Instalacja fotowoltaiczna od wiosny do wczesnej jesieni zaczyna swoją pracę bardzo wcześnie. Latem przy odpowiednim ustawieniu może to być nawet 4 nad ranem. Wystarczy zaprogramować ładowarkę Wallbox aby zaczynał ładować samochód elektryczny równo ze wschodem słońca aż do godziny gdy przeważnie samochód jest wykorzystany do jazdy. Nic nie stoi na przeszkodzie aby po pracy również podłączyć samochód do ładowarki i skorzystać z darmowego prądu z fotowoltaiki. Oszczędności w ten sposób poczynione, będą z pewnością ogromne i zwiększy się stopa zwrotu instalacji fotowoltaicznej.
Innym sposobem na obniżenie kosztów ładowania samochodu elektrycznego jest skorzystanie z taryfy G12W. Taryfa ta charakteryzuje się dużo niższymi cenami za energię po godzinach szczytu – przeważenie od 22 do 6 – oraz w weekendy. Zmiana standardowej taryfy na G12W pozwoli na ładowanie samochodu elektrycznego nawet o połowę taniej. Jedyne o czym należy pamiętać, to podłączanie kabla do ładowania i ustawienie na ładowarce pracę od konkretnej godziny.